Zo pakt LeaseSwap schade aan: van start tot finish
Een lease-auto die van berijder wisselt, heeft vaak al wat kilometers achter de kiezen. Een krasje hier of een deukje daar is dus niet ongewoon. Maar wat als er schade is? Of erger nog: als je die pas ná de overname ontdekt? In dit blog leggen we uit hoe LeaseSwap met schade omgaat. En waarom jij daar als overnemer of vertrekkende berijder niet wakker van hoeft te liggen.
Eerst de inspectie: zo checken we elke auto
Voordat een auto wordt overgedragen, laat LeaseSwap of de leasemaatschappij deze altijd inspecteren. Dat doet een onafhankelijke partij, met een scherp oog voor detail. Denk aan:
- Een visuele check rondom de auto
- Foto’s van eventuele beschadigingen
- Een helder rapport dat de latende partij ondertekend
Zo weten jij en de andere partij precies waar je aan toe bent. Geen verrassingen achteraf, maar een eerlijke overdracht.

Bekende schade vóór de overdracht
Is er schade bekend vóór de overdracht? Dan zijn er twee opties:
- Jij als overnemer kiest ervoor om te wachten tot de auto is gerepareerd.
- Liever snel rijden? Dan plannen we het herstel in overleg met jou regionaal in. De kosten zijn in dat geval voor de latende partij.
Soms blijkt schade pas bij de inspectie. Dan is er meestal geen tijd meer voor een herstelronde. Behalve als het om forse schade gaat. Denk aan een deur die scheef hangt of niet goed sluit. In dat soort gevallen stellen we de overdracht uit tot de auto in orde is. Een bumper met wat krassen? Dat laten we niet de hele swap ophouden.
En als je na de overdracht iets ontdekt?
Je rijdt net weg met je ‘nieuwe’ lease-auto en je denkt: hé, dat deukje zat toch niet in de foto’s? Dan kijken we naar het inspectierapport. Dat vormt altijd het uitgangspunt. Klopt het niet met wat er nu zichtbaar is? Dan schakelen we een expert in. Die beoordeelt de schade en bepaalt of het iets nieuws is of eerder al aanwezig was.
Kortom: niet jouw woord tegen het onze, maar altijd een onafhankelijke blik.
Wie regelt de schade?
De schadeafhandeling loopt altijd via de leasemaatschappij. Zij hebben vaste afspraken met aangesloten schadeherstellers en werkplaatsen. Wat je situatie ook is, jij hoeft zelf dus niet te gaan rondbellen of offertes op te vragen.
- Kleine schades worden vaak vlot opgepakt.
- Grotere schades vragen soms iets meer planning, maar worden professioneel afgehandeld.
LeaseSwap zorgt dat alles in goede banen loopt.
Hoe voorkom je gedoe?
We hebben een paar simpele maar effectieve tips.
Voor overnemers:
- Besef dat het een gebruikte leaseauto is. Kleine gebruikssporen horen erbij.
Voor latende berijders:
- Stuur LeaseSwap duidelijke foto’s van de staat van de auto.
- Meld eventuele schade op tijd, dan kunnen we daar eerlijk over zijn naar de overnemer.
Zo blijft de sfeer goed en verloopt de overdracht soepel.
Samengevat: bij schade geen gedoe
Of het nu om een krasje gaat of een flinke beschadiging, LeaseSwap zorgt dat je weet waar je aan toe bent. Met een heldere inspectie, duidelijke communicatie en vaste afspraken over wie wat regelt. En komt er toch iets onverwachts boven water? Dan staat er altijd een expert klaar om het op te lossen.
Want bij LeaseSwap rijd je niet zomaar ergens in. Je stapt altijd in met vertrouwen.
Blog geschreven door Lennert van Bodegom, SwapBuddy bij LeaseSwap.